miércoles, 28 de abril de 2010

tothom amb l'escola oberta

L'Escola Oberta és una experiència d'interacció escola - comunitat mitjançant la creació d'espais de comunicació i presa de decisions de la comunitat educativa a l'escola, així com la implicació de l'escola en diverses institucions i activitats de suport a la comunitat.

Aquesta experiència pretén consolidar les relacions entre docents, alumnes, apoderats i organitzacions socials de la comunitat mitjançant la implementació d'activitats conjuntes i participatives, amb la finalitat de millorar la qualitat dels aprenentatges dels alumnes i la qualitat de vida de la comunitat, i generar una cultura de pau.




El que m'agradaria destacar en aquest apartat és, per la seva notorietat actual, els plans d'acollida a alumnes de fora. Els alumnes en aquesta situació, tenen dificultats d'adaptació a causa del desconeixement de la llengua i la cultura. És la nostra feina, com a professors, responsables d'ells dins l'escola dissenyar un plà d'acollida que faciliti aquest canvi i que suposi per als nouvinguts com menys molesties millor.

Sovint, de l'escola, se'n parla massa, no gaire bé i, a vegades, sense coneixement de causa. La paraula que es repeteix més és «fracàs»: fracàs escolar, fracàs de la llei, fracàs del sistema... i els qui som més prop de tot això som els mestres, i això no vol dir que siguem uns fracassats, ni tampoc unes víctimes. La nostra feina duu implícits uns canvis que ens vénen de «defora» i que, malgrat que nosaltres tenguem unes tasques ben definides -ens referim al currículum- n'hi ha d'altres que requereixen el suport i la col·laboració de més persones.


Seríem uns inconscients si pensàssim que totes les tasques que ens encomanen les podem dur endavant tots sols: formar bons estudiants, bons ciutadans, bons conductors, bons esportistes, bons consumidors, bons vianants...


Cada escola té el seu projecte educatiu, i el professorat i l'alumnat s'han d'esforçar per desenvolupar-lo; però no només això, també, hi ha d'haver una família i una societat que l'aculli i continuï la tasca educadora. Per això, es va iniciar el que anomenam l'escola oberta. L'experiència no és nova, les escoles de pares funcionen en molts de centres i fins i tot hi ha gabinets que les organitzen. La nostra té l'avantatge que està feta a la nostra mida i parteix d'una realitat ben definida.

L'escola oberta té l'objectiu d'obrir camps de comunicació i de relació amb les
famílies i, en general, amb les organitzacions i entitats locals: escoltes, mestresses de casa, serveis socials...




Intenta donar resposta a les inquietuds, preocupacions i a tots aquells problemes que es donen entre els nostres joves i nins: convivència, disciplina, alimentació, sexualitat...

Va començar fa set anys per iniciativa de l'equip directiu i amb el suport del claustre, el consell escolar i l'AMPA.

La seva organització no és gaire complicada. A les primeres reunions dels tutors/ores amb les famílies es comença a detectar quins són els temes que els interessen. Després, es fa una convocatòria a tots els pares que vulguin participar en la seva planificació. Aquest grup es forma amb membres de l'equip directiu, l'AMPA i pares d'alumnes. Es comença a dissenyar el programa tenint en compte la programació anual i el projecte de formació que estigui desenvolupant el claustre. A les reunions posteriors, es concreten els ponents, les dates, l'horari...

El programa es dóna a conèixer a tota la comunitat escolar i local a través d'un tríptic, cartells i circulars, i se sol fer un tema cada mes, durant el segon i el tercer trimestre.

Aquests temes són variats, però sempre giren entorn d'uns eixos educatius fonamentals que ens condueixen a: l'educació per a la salut, educació ambiental, relacions humanes, psicologia infantil, de l'adolescència..., en els quals tant l'escola com la societat tenen molt per dir. Alguns exemples més concrets són: tallers de cuina (vegetariana, dolços nadalencs, cuina europea, festes d'aniversari), sida, l'educació per al temps lliure, taller d'habilitats socials, què passa amb els fems?, taller de prevenció de drogues, natura i salut infantil, pensar és divertit, debats sobre pel·lícules com ajudar els fills a estudiar, dinamització de la lectura...

Cada un dels temes es tracta de forma global, de manera que en puguin treure profit els pares de tots els nostres alumnes, des de tres fins a catorze anys. Pensam que aquestes activitats han d'ésser pràctiques, dinàmiques, participatives i facilitadores de l'intercanvi d'idees i el diàleg.

La presentació del projecte educatiu és un tema que es desenvolupa cada curs per l'equip directiu i va dirigit.


Aquí en teniu alguns una pagina amb diverses activitats il·lustratives per treballar algunes d'elles a l'aula.

http://www.xtec.cat/~mvert2/

Alguns ejemples d'escola oberta:

http://www.youtube.com/watch?v=ekMuj18D3bc
http://www.youtube.com/watch?v=Q0bt409BnWg
http://vimeo.com/2828400

No hay comentarios:

Publicar un comentario