sábado, 8 de mayo de 2010

Els projectes

En aquesta assignatura, com ja he dit en altres apartats, els alumnes, en grups de quatre, havíem de dur a terme un projecte, una unitat de programació que respongués a les necessitats i mancances d'un professor de plàstica. Ens havíem de posar en contacte amb ell, i ell ens havia de dir què era el que volia treballar per tal que nosaltres desenvolupéssim la unitat de programació adequada.

Per crear els grups de treball, el Jordi va repartir un test a partir del qual faria els grups.

Abans de posar-nos en contacte amb l'escola i el mestre, havíem de pensar i crear un nom i un logo amb el qual ens presentaríem. El logo ens havia de descriure com a grup, destacant aquells aspectes amb els quals volguéssim posar èmfasi. HORRIBLE. Va ser horrible escollir el logo i el nom, ens va costar un munt, mai m'havia pensat que trobar un logo seria tant díficil, però sí.

El Jordi ens va anar guiant però no acabavem de trobar-ne un que ens agradés. És que en un logo tot és important: la mida, els colors, el nom, el que transmet a simple vista... Ara us posaré un vídeo amb el camí que vam seguir fins a trobar el logo definitiu.

Vam anomenar el nostre projecte el jardí vivent. En aquest projecte el que varem cercar era que els alumnes poguessin treballar amb diverses tècniques, tot experimentant amb elles i donant pas a la imaginació i la creativitat. A més a més, volíem que hi hagués una transversalitat d'assignatures de manera que ho vam relacionar amb el medi natural. Per això el projecte no s'acabava quan es concloïa el jardi sinó que els alumnes haurien de cuidar tot allò que hi plantessin.

L'activitat la vam plantejar dividida en quatre racons, de manera que els nens quedessin distribuïts, per això necessitàvem d'un tutor en cada racó per tal de que assessorés, orientés i guiés el treball dels alumnes per tal que la feina fos més àgil.

A la resta dels nostres companys la idea els va agradar, i per això ens van escollir per a representar-ho a la classe. Això va ser una gran oportunitat per veure allò que sortia bé i allò que sortia malament. On vam tenir més problemes va ser en el racó quatre, el de l'hivernacle ja que el material no era el més adequat, filferro, ja que era una mica perillós i difícil de manipular. Un altre aspecte a millorar va ser el racó on treballàvem amb fang ja que hauria estat millor treballar sobre plàstic que no pas sobre paper de diari ja que el paper de diari absorvia l'aigua i deixava el fang sec.

A l'hora d'actuar com a mestres va anar força bé i, en general, la gent va quedar contenta. Crec que vam explicar bé cada racó i que vam deixar certa llibertat per a que els alumnes resolguessin el projecte, però també estàvem allí per si hi havia algun dubte i per a orientar. Els tallers van tenir bastant d'èxit, sobretot el de les flors. Potser el que es va fer més pesat va ser el de l'hivernacle pels problemes que he citat més amunt.



Malauradament, no vam poder dur a terme el projecte a l'escola ja que la professora amb la que vam treballar es va posar de baixa i ja no ens va poder dedicar més temps. Va ser una pena perque a nosaltres ens hauria agradat dur-la a terme ja que hauria estat una experiència molt bonica i fructífera.

Un altre grup va presentar el projecte "papereres monstruoses" que, personalment, és el que em va agradar més. Consistia a fer una paperera amb cara de monstre utilitzant papers de diari i altres materials reciclables com ara pots de iogurt, ampolles, llaunes, etc. Un cop fet el monstre amb tot aquest material, la vam haver de pintar. Considero que és una activitat molt vàlida per a treballar amb nens de primària i que s'ho poden passar molt bé.





Tot seguit us presentaré les unitats de programació de la resta de companys que no van ser seleccionades per fer-les a classe:

"Donem vida als animals"

Al mateix temps que es treball la motricitat fina manual fent figures d'animals amb plastilina, es pot inculcar l'amor als animals en els més petits.

“Coneixem al nostre ocellet de l’ànima”

També està bé treballar aspectes emocionals ja que últimament sembla que ens hàgim oblidat d'aquest aspecte i està bé que orientem els nostres alumnes cap al desenvolupament emocional i molt millor si es fa amb tècniques entretingudes.

“La primavera en cortina”

Aquí unim la funcionalitat amb la creativitat. Es tracta de fer una cortina amb fil de pescar i amb flors i altres elements que recorden la primavera. És interessant perquè després pot servir per decorar i animar l'aspecte del centre i els nens se senten orgullosos perquè tothom ho veu i és una cosa que han fet ells.

“El collage dels nostres dies”

Treballar el collage no és cap novetat però sí que ho és fer-ho a través d'Internet. Mitjançant aquesta Unitat els alumnes desenvolupen competències bàsiques en les noves tecnologies, habilitat essencial avui dia.

“Els petits modernistes d’avui”

Aquí el mètode de treball és el collage basat en les obres modernistes agafant com a model l'obra de Gaudí i recobrint motlles amb trossets de ceràmiques de colors, el que se'n deia trencadís. M'agradaria matisar que Miró no és un artista modernista.

“Fes la teva ciutat reciclada”

El reciclatge és una necessitat i és important crear consciència ja des de ben petits i mitjançant aquesta unitat didàctica s'intenta involucrar els nens i també afavoreix la creativitat amb materials que normalment no utilitzen.

“L'ombra juganera”

Aquesta Unitat de Programació vol desenvolupar la motricitat fina manual i les habilitats en el traç a través del món de les ombres. Desenvolupar aquesta motricitat és una idea molt encertada ja que ajuda a adquirir altres habilitats com ara l'escriptura.

“Treballem la simetria”

Aquest grup va proposar fer un mural tot treballant la simetria axial. Crec que és interessant ja que difereix una mica de les propostes presentades.

“Mengem-nos el paisatge”!

Amb llegums i pasta s'elaboren paisatges basats en les obres de Carl Warner i així els nens veuen que els aliments també es poden utilitzar com a eina artística.

“L’expressió d’emocions a través de la pintura, l’escultura i el dibuix”

Es tracta d'expressar les emocions a través de diferents tècniques artístiques tant plàstiques com musicals i relacionar diversos aspectes de l'art. Els nens disfrutaran molt amb aquesta activitat perquè combina diferents tècniques de treball.

“Reciclarte”!

Aprofitant que és l'any de l'astronomia, aquesta unitat és molt adequada i serveix per a que els nens elaborin els elements celestes amb materials reutilitzables. És una proposta que segur que té molt d'èxit entre els alumnes.

“Festival de curtmetratges”

Es tracta de donar una utilitat als mòbils i fer que els alumnes elaborin un curtmetratge. Considero que, tot i que és molt interessant, pot ser difícil de posar en pràctica perquè no tots els nens als quals va dirigit tenen un mòbil amb càmara.

"Porcions d’art” o “Dalí, Picasso i Miró... juguem a ser pintors?”

A través d'aquesta Unitat, es coneixen grans artistes plàstics i a través de les seves obres, el mestre explica les característiques bàsiques de cada un. Els nens intentaran representar el que més els ha cridat l'atenció.

“El meu cos en 2 minuts”

Aquesta és verdaderament original. Es tracta que els nens facin una pel·lícula del seu cos utilitzant el Movie Maker. És una manera atípica de relacionar la plàstica amb les ciències naturals.

"Fem paper reciclat"

Ès una unitat didàctica poc original però molt concienciadora de l'esperit del reciclatge. És interessant perquè els alumnes aprendran a fer paper reciclat a partir de paper vell.

“Un Miró en la cara!”

A través de l'observació de les obres de Miró, treballar el maquillatge facial i el color arribant a conèixer la simbologia dels colors. És una activitat que, ben segur, treballaran amb molt de gust.

“Construïm gratacels”



En l'aprenentatge per projectes els alumnes, busquen la informació, la planifiquen, l'elaboren i l'avaluen. D'aquesta forma estan molt més motivats ja que els seus treballs són més divertits, motivadors i retadores, passant d'un paper passiu a un paper actiu que es adaptada a la seva realitat més immediata.

L'aprenentatge basat en projectes n'ofereix una possibilitats d'introduir a l'aula de classe una extensa gamma d'oportunitats d'aprenentatge. Pot motivar estudiants de diferents proveniencias soci culturals ja que els nens poden escollir temes que tinguin relació amb les seves pròpies experiències, així com permetre'ls utilitzar estils d'aprenentatge relacionats amb la seva cultura o amb el seu estil personal d'aprendre.

Sota el meu punt de vista establir els mateixos continguts per a tots i totes pot ser error, ja que els ambients i entorns poden canviar molt d'uns nens als altres. Per a uns nens i nenes del món rural treballar sobre i amb els animals, no els resultarà tan nou com per a alguns nens i nenes de la ciutat. Els seus interessos segurament seran diferents i diferents hauran de ser els continguts si volem respectar un ensenyament personalitzat i que respongui als seus interessos.

Finalment subratllar que els projectes no són una metodologia didàctica, sinó una concepció global de l'educació que trenca amb un currículum tancat i que s'interroga a a prop de com s'aprèn a llegir, a escriure, a comptar i a representar el món. És una concepció que es basa a escoltar el subjecte, en el foment del desig d'aprendre i en el treball colaborativo entre els diferents agents educatius. Incita a usar múltiples llenguatges: oral, corporal, escrit, plàstic, matemàtic,...y posa en joc moltes capacitats: conversar, argumentar, consensuar, sintetitzar, elegir, optar, planificar, seleccionar i no repetir, comprendre, etc.

No hay comentarios:

Publicar un comentario